[gclUB-info] El futur del GCLUB

Margarita Grabulós mgrabulosaub.edu
Dij Abr 30 13:01:33 CEST 2009

Benvolguts tots,

No recordo quants anys fa que varem iniciar l'experiència del gclub. Va
donar-nos una certa feina "legalitzar" l'invent i des de llavors, tot i
que no fem gaires coses, o cap segons com es miri, tampoc ens dona feina...

Si be en aquell moment varem intentar aprofitar els interessos
particulars de la majoria de nosaltres cap a un tema molt incipient i
poc conegut a la nostra universitat, ara s'ha convertit en un tema
important a la UB. Sembla que hi ha interès de l'equip rectoral en el
tema. Vigilem, però, que sovint es molt perillós que es parli molt i be
d'alguns temes, us ho dic per experiència.

La majoria de nosaltres veiem que és un moment per tirar endavant alguns
o tots els projectes que tenim al cap i veiem però que cal fer-ho des
d'una altra instància. Veiem la necessitat de que tota la problemàtica
que comporta "El coneixement lliure" no es tracti nomes com un tema
tècnic o tecnològic. És també un tema de filosofia, de política,
econòmic, ... es un tema molt global i "transversal" ( a algú li sona
aquesta paraula?). Que es tracti des d'una associació de "voluntaris" no
es, segurament, la millor manera.

Tots veiem la necessitat de que es constitueixi una estructura
organitzativa dotada de recursos propis. Pero, com creiem que ha de
ser?, de qui ha de dependre? que cal fer? ...

Soc al gclub des d'el primer dia. En soc la "tresorera", de cap diner
per si algú no ho sap, i hi he dedicat moltes hores de la meva vida
privada, no nomes al gclub sinó al tema del software lliure. Fa alguns
dies, i d'una manera casual, vaig conèixer la iniciativa d'alguna gent
de l'àrea de tecnologies per demanar a la direcció que "demostri"
l'interes pel tema....

Ara mateix ni recordo si vaig apuntar-m'hi, jo "també" tinc molta feina
i com que m'he fet gran se'm comencen a oblidar les coses. Ara però
aprofito per dir a tot-hom la meva opinió.

Per mi comencem malament si, la gent que no venia a les reunions del
gclub per que no tenia temps fa un "fork" de la iniciativa. Si algú
s'imagina que l'interes de tecnologies per SL es real, potser primer de
tot haurem de fer un glossari i consensuar el significat de les paraules
i probablement inventar-nos-en alguna.

Si be a mi personalment el sistema que tenim al gclub (em refereixo al
programa concretament) no m'agrada gaire, no he gosat mai fer cap pas
per deixar-lo de costat i montar una altra entelequia. També em sembla
malament que s'hagi triat un sistema que a la primera pantalla hi
apareix "capgemini" i el directori es diu "FrontPage"... (així dit
sembla broma)

Per si no ho sabeu encara que potser no us importa us fare 5 centims del
meu projecte de software lliure. El desenvolupament del grec s'ha fet en
Perl -software lliure-. Varem haver de desenvolupar nosaltres mateixos
el "gestor de la base de dades", no teníem cap suport de mysql i no se
si existia el postgres... en aquell moment nomes teníem l'adabas. En
quant a la maquina, vaig haver de "signar" un paper on deia que jo
personalment assumia tots els riscos per treballar en linux....

Varem desenvolupar l'aplicació de gestió de la recerca que teníem feta
amb el natural i l'adabas, i alhora un sistema per generar aplicacions
(em sembla que en diuen RAD (Desenvolupament Ràpid d’Aplicacions). Això
sense incorporar mes gent a l'equip. En aquell moment 4 persones donavem
servei a 3 instal·lacions o universitats. Òbviament a qui li vingui al
cap que es una misèria d'aplicatiu, li puc demostrar que s'equivoca. Ho
varem poder fer per la il·lusió que ens feia el projecte, varem
dedicar-li tot l'equip moltissima energia i si ara ens passa el que ens
passa, crec que es precisament perquè ens en varem sortir i algun dels
propòsits que teniem no interessa...

Ara tenim 6 instal·lacions mes, o sigui son 9. I fa dos anys que s'estan
destinant molts diners a posar una base de dades per fer-ho mes
"compatible" encara que jo personalment no se a que o qui ha de ser
compatible...

Existeix un altre projecte que varem iniciar amb altres persones la
Maite i jo (em refereixo a gent de la ub). Esta publicat com a software
lliure. Per una banda per poder-ne disposar d'una manera clara i per
l'altra perquè varem demanar dos becaris a una convocatòria de laFarga i
ens els varen donar. Es una aplicació d'intranet, encara ens falta
fer-hi coses però l'estan fent servir un parell o tres de col·lectius...
Podria ser un pare, o fill o germà del sistema amb el que s'ha
desenvolupat el grec encara que òbviament no hi ha la base de dades
convencional. Això fa que sigui molt senzill de instal·lar, -o ho serà-
com he dit encara hi falten coses. En realitat només necessita una
maquina on corrin l'Apache... i el perl que qualsevol linux porta.
Moltes, moltes hores de feina amb objectius concrets, aprenent-ne molt.

Be, com que per mi el tema es mes filosòfic que tecnològic no crec que
ara mateix calgui "eliminar" el gclub, sempre ens pot servir per
canalitzar la "oposició"

Margarita Grabulós