[gclUB-info] GCLUB i el PNRI

Dil Gen 14 10:19:26 CET 2008

Hola a tothom:
(cc Elena -> mira el P.D.)

Sabíeu que s'està gestant un Pacte Nacional per la Recerca i la
Innovació, a Catalunya?
http://drecerca.org/pnri

Doncs al final ens han convocat als investigadors en formació a través
de D-Recerca a una taula de debat temàtica sobre "*Generació i difusió
del coneixement*".

Ignasi (Labastida), la noia que hi anirà (l'Elena Piñero, la "presi" de
D-Recerca, de fet) no ha estat molt ficada en temes d'accés obert a la
informació publicada en revistes, etc. i l'altre dia li vaig fer cinc
cèntims, però segur que estarà encantada de que li passem més informació
de referència de com voldríem els investigadors joves que es promocionés
la "Generació i difusió del coneixement" en els propers anys a Catalunya.

Potser és una oportunitat més d'ajudar a que entri en les línies
estratègiques del govern de Catalunya la promoció del Coneixement obert
i lliure?
* revistes "open access" a preu accessible per als investigadors,
* emprar estàndars oberts com l'.odt per trametre articles, curriculums,
projectes, etc.,
* elaborar el material educatiu i de difusió del coneixement generat amb
llicències estil "Copyleft" (http://ca.wikipedia.org/wiki/Copyleft)
* més coses?

Aquest és un tema del qual no hem parlat per la llista del gclub des de
fa temps, però que hi toca de ple amb les raons per les quals el que vam
crear fa anys no va ser només un "grup d'usuaris de llinux" (només),
sinó quelcom més ampli que englobés tots aquests altes aspectes del món
universitari relacionats amb coses que no són programes d'ordinador.

Així, què us interessaria que s'inclogués en aquest PNRI relacionat amb
el Coneixement Lliure?

Xavi

P.D: Elena, els enllaços de les coses que et vaig parlar ràpidament
l'altre dia (i alguns més), per si et poden servir (com a mínim, per si
comenten coses relacionades a la taula de debat on ens ha tocat estar a
D-Recerca:

Projecte "Science Commons" de Creative Commons:
http://sciencecommons.org

TDX (Tesis Doctorals en Xarxa): la nota de copyright per consultar les
tesis és restrictiva respecte als usos que es pot fer de la seva informació.
http://www.tdcat.cesca.es/pmf.html#drets

    /*"ADVERTIMENT*. La consulta d’aquesta tesi queda condicionada a
    l’acceptació de les següents condicions d'ús.
    /

    /La difusió d’aquesta tesi per mitjà del servei TDX ha estat
    autoritzada pels titulars dels drets de propietat intel.lectual
    únicament per a usos privats emmarcats en activitats d’investigació
    i docència. No s’autoritza la seva reproducció amb finalitats de
    lucre ni la seva difusió i posada a disposició des d’un lloc aliè al
    servei TDX. No s’autoritza la presentació del seu contingut en una
    finestra o marc aliè a TDX (framing)./

    /Aquesta reserva de drets afecta tant al resum de presentació de la
    tesi com als seus continguts. En la utilització o cita de parts de
    la tesi és obligat indicar el nom de la persona autora."/

Projecte "Lugar de Encuentro IRIS-Libre"
Iniciativa de les Universitat Espanyoles de promoure el Programari
Lliure de forma coordinada
https://forja.rediris.es/forum/forum.php?forum_id=644
https://forja.rediris.es/plugins/wiki/index.php?id=205&type=g

Llei 11/2007 d'"Accés electrònic als Serveis Públics":
http://www.map.es/iniciativas/mejora_de_la_administracion_general_del_estado/moderniza/Administracion_Electronica.html
http://noticias.juridicas.com/base_datos/Admin/l11-2007.html

    /"Artículo 4. Principios generales./
    /(...)/
    /i) Principio de neutralidad tecnológica y de adaptabilidad al
    progreso de las técnicas y sistemas de comunicaciones electrónicas
    garantizando la independencia en la elección de las alternativas
    tecnológicas por los ciudadanos y por las Administraciones Públicas,
    así como la libertad de desarrollar e implantar los avances
    tecnológicos en un ámbito de libre mercado. A estos efectos las
    Administraciones Públicas utilizarán *estándares abiertos* así como,
    en su caso y de forma complementaria, estándares que sean de uso
    generalizado por los ciudadanos."/
    /(...)
    Artículo 6. Derechos de los ciudadanos.
    (...)
    k) A elegir las aplicaciones o sistemas para relacionarse con las
    Administraciones Públicas siempre y cuando utilicen *estándares
    abiertos* o, en su caso, aquellos otros que sean de uso generalizado
    por los ciudadanos.
    (...)
    Artículo 10. La sede electrónica.
    (...)
    5. La publicación en las sedes electrónicas de informaciones,
    servicios y transacciones respetará los principios de accesibilidad
    y usabilidad de acuerdo con las normas establecidas al respecto,
    *estándares abiertos* y, en su caso, aquellos otros que sean de uso
    generalizado por los ciudadanos.
    (...)
    4. En la elaboración de ambos Esquemas se tendrán en cuenta las
    recomendaciones de la Unión Europea, la situación tecnológica de las
    diferentes Administraciones Públicas, así como los servicios
    electrónicos ya existentes. A estos efectos considerarán la
    utilización de *estándares abiertos* así como, en su caso y de forma
    complementaria, estándares que sean de uso generalizado por los
    ciudadanos.
    //(...)
    ANEXO
    Definiciones
    A efectos de la presente ley, se entiende por:
    (...)
    k) *Estándar abierto*: Aquel que reúna las siguientes condiciones:
    — sea público y su utilización sea disponible de manera gratuita o a
    un coste que no suponga una dificultad de acceso,
    — su uso y aplicación no esté condicionado al pago de un derecho de
    propiedad intelectual o industrial.
    /

La Declaración de Berlín, sobre acceso abierto al conocimiento en las
Ciencias y Humanidades, promovida por la Sociedad Max Planck
http://oa.mpg.de/openaccess-berlin/berlindeclaration.html
http://oa.mpg.de/openaccess-berlin/signatories.html

http://www.geotropico.org/Berlin-I-2.pdf (en castellano)

    /"(...)
    Goals
    Our mission of disseminating knowledge is only half complete if the
    information is not made widely and readily available to society. New
    possibilities of knowledge dissemination not only through the
    classical form but also and increasingly through the open access
    paradigm via the Internet have to be supported. We define open
    access as a comprehensive source of human knowledge and cultural
    heritage that has been approved by the scientific community. /

    /In order to realize the vision of a global and accessible
    representation of knowledge, the future Web has to be sustainable,
    interactive, and transparent. Content and software tools must be
    openly accessible and compatible./

    //

    /*Definition of an Open Access Contribution*/

    /Establishing open access as a worthwhile procedure ideally requires
    the active commitment of each and every individual producer of
    scientific knowledge and holder of cultural heritage. Open access
    contributions include original scientific research results, raw data
    and metadata, source materials, digital representations of pictorial
    and graphical materials and scholarly multimedia material./

    /"Open access contributions must satisfy two conditions:/

       1. / The author(s) and right holder(s) of such contributions
          grant(s) to all users a free, irrevocable, worldwide, right of
          access to, and a license to copy, use, distribute, transmit
          and display the work publicly and to make and distribute
          derivative works, in any digital medium for any responsible
          purpose, subject to proper attribution of authorship
          (community standards, will continue to provide the mechanism
          for enforcement of proper attribution and responsible use of
          the published work, as they do now), as well as the right to
          make small numbers of printed copies for their personal use.

          /
       2. /A complete version of the work and all supplemental
          materials, including a copy of the permission as stated above,
          in an appropriate standard electronic format is deposited (and
          thus published) in at least one online repository using
          suitable technical standards (such as the Open Archive
          definitions) that is supported and maintained by an academic
          institution, scholarly society, government agency, or other
          well-established organization that seeks to enable open
          access, unrestricted distribution, inter operability, and
          long-term archiving./

    /(...)/"

Estudi de l'OCDE titulat "Coneixements de franc: l'aparició dels
recursos educatius oberts"
http://www.gencat.cat/societatdelainformacio/documents/OER_cat.pdf

Centre for Educational Research and Innovation
http://www.oecd.org/department/0,3355,en_2649_35845581_1_1_1_1_1,00.html

Unesco - Open Educational Resources (OER)
http://oerwiki.iiep-unesco.org

OLCOS – Open eLearning Content Observatory Services is a European
project which is co-funded by the EU Commission.
http://www.olcos.org

Declaración de Ciudad del Cabo para la Educación Abierta:
Abriendo la promesa de Recursos Educativos Abiertos
http://www.capetowndeclaration.org/translations/spanish-translation
En/na elena pinero ha escrit: