[gclUB-info] Nif

Xavier de Pedro Puente xavidpaporthos.bio.ub.es
Dma Jul 19 16:30:30 CEST 2005

Gràcies Margarita:

Copio a sota el tros de text que trobo interessant (per als que no
tinguin explorer, quin pal de plana web que només s'hi pot accedir amb
Explorer!)

Margarita, et portaré la fotocòpia del meu DNI, com a president del gclUB.

Pel que entenc de sota,

* podem demanar estar exempts de pagar l'IAE (demana-ho també): "Les
*associacions amb uns ingressos anuals inferiors a 1.000.000 euros*.".

* no em queda clar si podem demanar estar exemptes de pagar l’impost de
l'IVA en lliuraments de béns i serveis (per exemple, CD's venuts,
cursos, etc.). Suposo que això no afecta l preu final que volguem posar,
però si que pot afectar al llibre de comptes que s'hagi de portar (com
bé diu més avall).

El llibre de socis/ies, el farem a partir del registre del formulari per
als socis. El llibre d'actes, de les actes penjades al wiki (ja ho tenim
ordenadet, etc. :-). El llibre de comptes, suposo que s'ha de tenir en
paper, Margarita. Tu diràs (jo no en tinc ni idea de com ha de ser)

(segueixo a sota, entre les línies del missatge del teu missatge,
Margarita, sobre el model 036 que hem d'entregar, quan, etc. ).

(tret de http://www.casalbcn.info/casal/ct/butlleti901/butlleti53.htm )

El que hem de sol·licitar per iniciar l'activitat

Sol·licitud del NIF

Per començar les nostres activitats ens cal sol·licitar el NIF o número
d'identificació fiscal. El NIF *és com el DNI de les associacions i és
necessari per portar a terme qualsevol gestió administrativa amb
tercers*. El NIF se sol·licita en qualsevol delegació d'Hisenda. Cal
presentar una còpia dels estatuts segellats pel Registre d'Associacions.
Pel que fa a les obligacions fiscals de l'associació, podem demanar
l'exempció de l'IAE i/o l'exempció de l'IVA, com veurem a continuació:

Impost sobre les Activitats Econòmiques (IAE) / Sol·licitud d'exempció

Les associacions estan subjectes al pagament de l’IAE, donat que la
normativa reguladora de l’impost estableix que, *en cap cas, l’absència
d’ànim de lucre és un motiu per estar-ne exempt*. De tota manera, també
estableix exempcions generals a les quals determinades associacions
poden acollir-s'hi. Són les següents:

    * Les *associacions de persones disminuïdes* físiques, psíquiques i
      sensorials, només per a determinades activitats.
    * Les *associacions declarades d’Utilitat Pública* i acollides al
      règim fiscal especial previst per a aquestes entitats, només per a
      les activitats que estiguin relacionades amb el seu objecte social.
    * Les *associacions amb uns ingressos anuals inferiors a 1.000.000
      euros*.
    * Tot i l’exempció, *sí que han de complir totes les formalitats
      associades a l’impost* (altes, baixes, comunicació de les
      modificacions sota les quals es modifica l’activitat...). A data
      d’avui, l’encarregada de tramitar totes les qüestions relacionades
      amb l’IAE és l’Agència Tributària.

Impost sobre el Valor Afegit (IVA) / Sol·licitud d'exempció

Les associacions són *subjectes passius de l’IVA*. Això vol dir que es
trobaran en dues situacions:

    * *Quan lliurin béns i prestin serveis*: hauran de repercutir
      (cobrar) l’IVA en el preu dels béns i serveis que venguin.
    * *Quan comprin béns i serveis*: hauran de suportar (pagar) l’IVA en
      el preu dels béns i serveis que comprin.

Tot i això, la normativa estableix que determinats lliuraments de béns i
serveis estan exemptes de l’impost. L’exempció implica que, quan una
associació lliuri béns i presti serveis exempts, no haurà de repercutir
(cobrar) l’impost en el seu preu; no implica, en cap cas, que no l’haurà
de pagar quan en compri. *L’exempció arriba als lliuraments de béns i
serveis, no a qui els fa*: hi ha lliuraments exempts, no associacions
exemptes.

La llei estableix que tots els lliuraments de béns i prestacions de
serveis fetes que tinguin com a única contraprestació la quota de soci o
sòcia establerta als estatuts estan exemptes de l’IVA. És *l’exempció de
l’IVA de la quota de soci o sòcia*, també coneguda vulgarment com a
“exempció de l’IVA”, que no s’ha de confondre, en cap cas, amb una
exempció general per a totes les activitats que l’entitat pugui portar a
terme.

Per sol·licitar I'exempció de I'IVA, hem de presentar a la delegació
d'Hisenda que ens correspongui els documents següents:

    * L'imprès de sol·licitud d'exempció.
    * Còpia dels estatuts.
    * Còpia del NIF.
    * Acreditació de la inscripció de l'associació al registre.

Normativa aplicable en la constitució d'una associació

   1. Llei Orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret
      d'associació.
   2. Llei 7/1997, de 18 de juny, d'associacions.
   3. Decret 206/1999, de 27 de juliol, pel qual s'aprova el reglament
      d'organització i funcionament del registre d'associacions.

La gestió de l'entitat

Per a un bon funcionament de l'entitat ens faran falta una sèrie de
documents que gestionin els nostres recursos i les nostres activitats:
el *llibre de socis i sòcies*, el *llibre d'actes*, el *llibre de
caixa*, un *llibre d'inventari de béns* (aquest només l’han de portar
les associacions que tinguin béns) i un *llibre de persones voluntàries
no associades* (en el cas de les associacions que tinguin el suport de
voluntaris i voluntàries). Pel que fa a la comptabilitat de
l’associació, el llibre de caixa i el llibre d’inventaris serien
suficients per complir la normativa vigent, en determinats casos. En
d’altres, com en el cas de les associacions que portin a terme
explotacions econòmiques (és a dir, que lliurin béns i prestin serveis)
o de les associacions declarades d’utilitat pública, per exemple, faria
falta una comptabilitat portada segons el Pla General de Comptabilitat.

En/na MARGARITA GRABULOS SABATES ha escrit:

>Hola,
>ja he pagat les taxes correponents de la inscripció.
>
>Per demanar el nif s'ha d'omplir un impres que venen a hisenda "036"
>avui hem intentat anar-lo a comprar pero hi havia moltissima gent (el 20
>i 25 acaben uns plaços per presentar papers...)

Está per web, en teoria, tot i que jo no l'he pogut biaxar (ni amb
Firefox ni amb Explorer). Està a partir d'aquí (he tret la plana dels
"frames"):
http://www.aeat.es/modelos/otros.htm

El 036, en toperia, hauria de baixar-se des d'aquí:
http://www.aeat.es/cgi-bin/aeat/conexov.pl?u=/conexssl?https://aeat.es/iex0360i.html

>S'ha de portar un exemplar dels estatuts amb algun segell de la gene i suposo
>que el paper que he rebut d'acceptació.
>
>Jo no podre fer-ho, marxo divendres i estic dues setmanes fora. Si voleu,
>quan torni i si tinc tots els papers, (fotocopia dni president suposo i els que he
>mencionar mes amunt) ho fare jo en tornar.
>
>Ja direu coses, o em passeu papers o a qui els haig de passar jo.

Sembla que s'ha de demanar el CIF (el NIF de persones jurídiques) fins a
30 dies després de la constitució de l'associació. Quan ens vam
constituir oficialment? (la data que posi al paper de la generalitat-
dept. de justificia?)

Xavi